Tidligere kalendere
Tidligere utgaver av Vitenkalenderen har vært en stor suksess, med eksperimenter som har engasjert og inspirert barn og voksne over hele landet. Kalenderne har hvert år introdusert nye, spennende oppgaver som gjør vitenskap morsomt og tilgjengelig. Fra kjemiske reaksjoner til optiske illusjoner, har tidligere Vitenkalendere levert en blanding av praktisk læring og ren underholdning. Det er en tradisjon der læring gjennom lek står i sentrum, og hvor hver dag i desember byr på et nytt eksperiment som utfordrer både kreativiteten og nysgjerrigheten.
Vitenkalenderen 2023
Vitenkalenderen 2023 tilbød en spennende ny vri på vitenskapelig utforskning med fokus på både kreativitet og teknisk oppdagelse. I denne utgaven kunne barna bygge en lavalampe, lage en trådtelefon, og utforske eksotermiske reaksjoner, blant mange andre aktiviteter. Kalenderen var designet for å engasjere barna med praktiske oppgaver som kombinerte vitenskap og kunst, og ga dem muligheten til å skape egne prosjekter samtidig som de lærte om grunnleggende vitenskapelige prinsipper. Med en miks av tekniske og kreative utfordringer, gav Vitenkalenderen 2023 en variert og lærerik førjulstid.
Vitenkalenderen 2022
2022-utgaven tok eksperimentene et skritt videre, med mer fokus på fysikk og optikk. Her kunne barna utforske lys, skygger, refleksjoner, og brytning gjennom en rekke engasjerende oppgaver. Denne kalenderen var spesielt populær for sine visuelle og multisensoriske opplevelser, som gjorde vitenskapen til en del av barnas daglige lek. Tilbakemeldinger fra foreldre og lærere pekte på hvordan kalenderen vekket nysgjerrighet og la opp til at barna selv kunne stille spørsmål og finne svar.
Vitenkalenderen 2021
2021-utgaven av Vitenkalenderen introduserte deltakerne for en rekke kjemiske reaksjoner og naturfenomener som barna kunne utforske hjemme. Fra å lage egen regnbue i et glass til å utføre små eksperimenter med trykk og gasser, var denne kalenderen fylt med aktiviteter som gjorde naturvitenskap morsomt og håndgripelig. Kalenderen fikk mye ros for å kombinere enkle materialer med lærerike eksperimenter, som gjorde at barna kunne delta med minimalt behov for spesialutstyr.